Prečo a ako používať voštiny

Prečo a ako používať voštiny
Voštiny (tiež známe ako voštinové filtre alebo anglický Honeycombs) sú často veľmi podceňované príslušenstvo, ktoré ale môže výrazne rozšíriť vašu schopnosť pracovať so svetlom. Nasledujúci článok a porovnanie vám ukážu použitie voštin.

 

 


 

 

Čo je to voština ?

Klasický voštinový filter je vyrobený z kovovej vložky, ktorá má tvar včelieho plastu a vkladá sa do reflektorov zábleskových svetiel (reflektory, beautydish, komíny, ...). V podobnej forme ich môžete nájsť aj v softboxoch, už nie sú vo forme plástov, ale majú tvar mriežky a softbox je zvyčajne pripevnený suchými zipsami.

Všetky druhy voštin sú navrhnuté tak, aby koncentrovali svetlo v smere osi reflektora. V závislosti od hustoty voštiny (v stupňoch - 30 °, 20 °, ...) a podľa svojej hĺbky je lúč svetla viac-menej smerový. Čím nižšia je hodnota hustoty a hlbšia voština, tým užší je lúč a svetlo. Svetelný tok je zúžený "orezávaním" svetelných lúčov, ktoré sa odlišujú od smeru osi modifikátora (dobre viditeľné na fotografiách nižšie).

 

Prečo používať voštiny?

Voštiny nenájdu svoje uplatnenie len pri svietení „do vlasov“, ako bývajú často používané. Môžu byť použité aj v mnohých iných situáciách, ako napríklad: používanie protisvetla na odstránenie nežiadúcich odleskov (backlight svetlo), zvýraznenie časti scény (nasvietené len kontúry tváre, ...), ztmavenie pozadia (v dôsledku vhodného smeru svetla, nemusí dochádzať k dopadu svetelných lúčov na pozadie), svetlo na pozadie (úzky lúč svetla osvetľuje iba časť pozadia), osvetlenie kontúry postavy (pri použití voštín na úzkych softboxoch ), ....

 

 

Ukážka porovnania voštín 30 °, 20 ° a 12 ° určených pre 18 cm reflektor

V nižšie uvedenom príklade uvidíte výsledok, keď osvetlíte reflektorom 18 cm 70 ° bez voštinovej štruktúry, voštinovou štruktúrou 30 ° , voštinovou štruktúrou 20 ° a voštinou 12 ° . Princíp voštiny je rovnaký s ostatnými voštinami.

 

 

 

 

Popis scény: Modelka bola 2,5 m od pozadia a záblesk s 18 cm základným reflektorom bol umiestnený 2,5 m od modelky. Behom fotenia dochádzalo len k výmene voštín. Sledujte zmeny charakteru svetla  na modelke a v nasvietení pozadia.

Pri použití voštín je potrebné myslieť na miernu stratu svetelného výkonu. Preto musíte vždy kompenzovať túto stratu. Pri skúšobných fotografiách to bola približne polovica clony medzi ne-voštinovým reflektorom a 30 ° voštinou, desatina otvoru medzi voštinou 30 ° a 20 °, tretina clony medzi 20 ° a 12 ° a osminu clony medzi reflektorom bez voštiny a voštinou 12 °. Na fotografiách nedošlo k retušovaniu ani k ďalším zmenám expozície.

 

Fotografie pre Elinchrom © Quentin Décaillet
Odoslať článok známemu   Vytlačiť